יתר לחץ דם ריאתי – איך לזהות והאם ניתן לטפל

שיעול יבש וטורדני, קוצר נשימה, תפיחות בבטן, בצקות בגפיים התחתונות ותסמינים נוספים שמתפתחים בהדרגה לאורך שנים – כל אלו עשויים להעיד על התפתחות של יתר לחץ דם ריאתי.

יתר לחץ דם ריאתי (קרוי באנגלית Pulmonary hypertension, ובקיצור PH או PHT) מתבטא בעליית לחץ הדם בכלי הדם הריאתיים – העורקים, הורידים או נימי הדם הריאתיים.

שכיחותה של המחלה בעולם המערבי היא של 12-15 מקרים למליון נפש. המחלה פוגעת הן בילדים והן במבוגרים, ומופיעה לרוב בין גילאי 20 ל-60. שכיחותה בקרב נשים גבוהה עד פי 3 מאשר בקרב גברים.

לחץ דם ריאתי מוגבר מוגדר כאשר ממוצע הלחץ העורקי בריאות, המאובחן באמצעות אקו-דופלר, המתקבל במנוחה הוא מעל 25 מ"מ כספית, או מעל 30 מ"מ כספית בעת מאמץ.

עם התקדמות המחלה, מתרחש שינוי בכלי הדם הריאתיים: העורקים הריאתיים הקטנים הופכים צרים ונחסמים בהדרגה. המחלה מתבטאת בהתכווצות של כלי דם, התקשות והתעבות של כלי הדם הסובבים את הריאה, וכן התפתחות קרישי דם קטנים, שעלולים לחסום לחלוטין את כלי הדם הריאתיים.

איך מרגיש יתר לחץ דם ריאתי?

בשלביה הראשוניים של המחלה, אין מרגישים בתסמינים כלשהם, ואלו מתפתחים עם הזמן. העליה בלחץ הדם בכלי הדם הריאתיים גורמת לקוצר נשימה, שיעול, סחרחורות, מצבי עלפון ועייפות. תסמינים אלו ואחרים הופכים חמורים יותר בשעת מאמץ, ויכולים להופיע גם שיעול יבש ומטריד, אנגינה פקטוריס (כאבים בחזה), בצקות בגפיים התחתונות (בכפות הרגליים ובקרסוליים) ולעתים רחוקות מופיעה גם ליחה דמית (גניחת דם). קוצר הנשימה עשוי להופיע גם כאשר האדם ישן או מצוי במצב שכיבה.

סוגים של Pulmonary hypertension (יתר לחץ דם ריאתי) והגורמים להם

יתר לחץ דם ריאתי נחלק לאורך השנים באופנים שונים, והסיווגים קבעו, בין היתר, האם מדובר ביתר לחץ דם ריאתי ראשוני או שניוני, עורקי או ורידי ועוד. יתר לחץ דם ריאתי ראשוני הוא כזה שבו המחלה נגרמת ללא סיבה ידועה. יתר לחץ דם ריאתי משני/שניוני מוגדר כאשר קיימת מחלה נוספת (למשל מחלת לב). ב-15 השנים האחרונות מסווגים סוגי יתר לחץ דם ריאתי על פי חמשת הטיפוסים הבאים:

יתר לחץ דם ריאתי עורקי

  • אידיופתי – מופיע בשל סיבה לא ידועה. מצב זה הוא נדיר ביותר, ולוקים בו 2-3 אנשים מתוך מליון, עם שכיחות גבוה פי 3 לנשים מאשר גברים.
  • קיים רקע משפחתי – גנטי בין מקרי המחלה, ב-20% מהמקרים של יתר לחץ דם ריאתי עורקי.
  • מופיע בקשר עם מחלות אחרות שונות (כגון איידס ושחמת הכבד, הפרעות בבלוטת התריס, גושה, צבירת קולגן), מומים מולדים, שימוש בתרופות, חשיפה לרעלים ועוד.
  • קשור למחלות ורידים או נימים אחרות.

יתר לחץ דם ריאתי ורידי

נפוץ יחסית, מופיע אצל רוב האנשים שאובחנו כבעלי אי ספיקת לב.

  • קשור למחלה של עליה או חדר בלב.
  • קשור במחלת מסתמים לבבית.

יתר לחץ דם ריאתי על רקע מחלות ריאה או רמות חמצן נמוכות (היפוקסמיה)

במצב זה קיימת בדרך כלל היצרות של כלי דם, בשל חסר חמצן בתאים.

זהו יתר לחץ דם שקשור ב:

  • חשיפה ממושכת כרונית לגובה רב.
  • מחלות חסימתיות של הריאה (כדוגמת COPD).
  • מחלות מחלות אינטרסטיציאליות של הריאה (צלקות ברקמת הריאה).
  • מקרים של דום נשימה בשינה.
  • הפרעה התפתחותית של כלי דם בריאה.

יתר לחץ דם ריאתי טרומבואמבולי

קשור להיווצרות של תסחיף בעורק הריאתי – קריש דם או תסחיף אחר (תאים של גידול, גורם זר או טפילים, למשל).

יתר לחץ דם ריאתי על רקעים שונים שלא הוגדרו לעיל

כגון אנמיה חרמשית או מחלות אחרות.

הטיפול ברפואה סינית מהווה טיפול תומך בטיפול הקונבנציונאלי, ומאפשר הקלה והטבה במצב

אבחון ודרגות המחלה

מרבית החולים ביתר לחץ דם ריאתי מאובחנים בשלבים יחסית מתקדמים של המחלה, דבר המקשה על מתן טיפול. בדרגה הראשונה, הקלה של המחלה, אין מופיעים תסמינים. בדרגה הבאה, מופיעים תסמיני המחלה בשעת מאמץ בלבד. בדרגה השלישית, תסמיני המחלה מופיעים בעת מאמץ קל, ובדרגה הרביעית – הסימפטומים מופיעים גם בזמן מנוחה.

תוחלת חיים

תוחלת החיים של חולי יתר לחץ דם ריאתי היתה בעבר מוגבלת, ועמדה על חודשים ספורים עד שנתיים-שלוש, כתלות במצב המחלה. כיום ישנו שיפור ניכר באיכות החיים של החולים, ותוחלת החיים התארכה, בשל אפשרויות האבחון והטיפול המוקדם. זמן האבחנה של המחלה ארוך יחסית, והיא מאובחנת לרוב רק בשלבים מתקדמים, לצד מחלות נוספות, לעתים קרובות מחלות לב – אי ספיקת לב והפרעות לבביות אחרות.

טיפול ביתר לחץ דם ריאתי

יתר לחץ דם ריאתי הוא מחלה ללא ריפוי מלא, אך כיום מצויים מגוון טיפולים שמסייעים לשפר את איכות החיים ולהאריך את משך החיים של החולים. הטיפולים הקונבנציונליים ניתנים לאחר אבחון ומותאמים לגורמי המחלה ולמצב החולה. הטיפולים הקיימים כוללים מתן תרופות למניעת התכווצות כלי דם, תרופות להרפיית השריר החלק, תרופות להגברת תפוקת הלב והרחבת כלי דם וכן מתן נוגדי קרישה, חומרים משתנים ועוד. במקרים קשים ניתן טיפול כירורגי שכולל יצירת נקב בין העליות בלב, או השתלת איברים, כמוצא אחרון.

יתר לחץ דם ריאתי הוא מחלה ללא ריפוי, אך ניתן לשפר את איכות החיים ולהאריך את משך החיים של החולים

טיפול טבעי ביתר לחץ דם ריאתי

הטיפול האינטגרטיבי מבוסס ברובו על היכולות להפחית עודף פעילות עצבית, שגורמת לכיווץ יתר של השרירים החלקים בכלי הדם. הן הדיקור והן אלקטרודות הגירוי העצבי בטכנולוגיות האינטגרטיביות שמצויות בשימוש במרפאתנו – מפחיתים עודף פעילות של מערכת העצבים המאיצה (סימפתטית). חולים עם יתר לחץ דם ריאתי מטופלים בפרוטוקול טיפולי מורכב, שנועד להורדת לחץ הדם הריאתי, הפחתת תדירות ועוצמת ההתקפים, הקלה על המצב והארכת תוחלת החיים.

הטיפול ברפואה סינית מהווה טיפול תומך בטיפול הקונבנציונאלי, ומאפשר הקלה והטבה במצב, במיוחד אצל חולים בשלבים הראשוניים של המחלה. הטיפול משלב דיקור סיני, טכנולוגיות אינטגרטיביות מתקדמות, צמחי מרפא שניתנים בפורמולה מותאמת אישית והמלצות לאורחות חיים ותזונה.

  • דיקור סיני כחלק מהטיפול במחלות לב

    דיקור סיני: מסייע בשמירה על גמישות כלי הדם, תנועתיות במערכת הדם, טיפול בספיקת הלב במקרה הצורך או במחלות רקע אחרות/נוספות.

  • תוספי תזונה מגוונים

    צמחי המרפא נועדו לחזק את מערכות הגוף השונות, ובראשן מערכת הדם, הלב והנשימה. פורמולות הצמחים הניתנות מתאימות למצב המחלה וחומרתה, ומקלות על תסמיני המחלה השונים.

  • אורחות חיים ומחלות לב

    המלצות התזונה ואורחות החיים כרוכות בפעילות משקמת מתונה, וכוללת המלצות למזון דל נתרן, עשיר, מתאים ובריא, צריכת נוזלים מתאימה שאינה גורמת להצטברות נוזלים ובצקות, מזונות שאינם מעמיסים על מערכת הלב וכלי הדם ואינם תורמים ליצירת רובד טרשתי, פעילות גופנית מתאימה, הימנעות מחרדה ומתח נפשי ועוד.

הטיפול ביתר לחץ דם ריאתי ברפואה סינית הינו טיפול מערכתי, בהתבוננות על מערכות הלב, כלי הדם והריאה השלובות זו בזו. הטיפול מקל על התסמינים ומסייע לחולים בשיפור מצב המחלה.

שתפו את העמוד בפייסבוק

לפרטים על טיפול בבית או בקליניקה

השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם

  • בדוק התאמתך לטיפול

    לפניך שאלון קצר שנועד להתאים עבורך את הטיפול הנדרש בקליניקה של עמוס זיו. נשמח אם תוכל להקדיש מספר דקות למילויו.

    לאחר מילוי השאלון יישלח אליך מייל עם התשובה ונציג מקליניקת עמוס זיו ייצור עימך קשר טלפוני בתוך יום עסקים אחד.

  • שאלה מספר 1 מתוך 5

    האם אתה מרגיש הלמות לב, דופק מהיר או לא סדיר?

  • שאלה מספר 2 מתוך 5

    האם אתה סובל מקוצר נשימה, קושי בהכנסת אוויר, אי נוחות בחזה?

  • שאלה מספר 3 מתוך 5

    האם אתה מרגיש חרדה או פחד ממצבך הרפואי?

  • שאלה מספר 4 מתוך 5

    האם אתה נוטל תרופות בשל מצבך הבריאותי?

  • שאלה מספר 5 מתוך 5

    האם אתה מרגיש שאיכות חייך נפגעה והאם תרצה לשפרה?

  • לקבלת תשובה מיידית והמלצה להמשך טיפול, אנא מלא את הפרטים:

  • ניצור איתך קשר בהקדם לגבי אפשרויות שיפור מצבך

מחקר חדש: טכנולוגיה לא פולשנית לטיפול ביתי בפרפור פרוזדורים - המרכז הרפואי איכילוב וקופ"ח כללית
מחקר חדש: טכנולוגיה לא פולשנית
לטיפול ביתי בפרפור פרוזדורים –
המרכז הרפואי איכילוב וקופ"ח כללית