מה כדאי לאכול וממה מומלץ להימנע אם סובלים מלחץ דם גבוה?

לא סתם הוא מכונה "הרוצח השקט" – יתר לחץ דם הוא מצב בריאותי שרוב הלוקים בו אינם חווים תסמינים מיוחדים, אך הוא מגביר את הסיכון ללקות בשבץ מוחי, מפרצת בטנית או מוחית, התקף לב, אי ספיקת לב ונזק למערכות נוספות בגוף. תזונה מתאימה עשויה לשפר את המצב לאין ערוך, לשמש כחלק מטיפול טבעי מונע ולסייע בהפחתת לחץ דם.

התזונה שלנו היא חלק מהותי באורחות חיינו, ויש לה השפעה גדולה על בריאות הגוף. יתר לחץ דם היא מחלה שניתן לטפל בה באמצעות שינויים באורחות החיים – תזונה בריאה, פעילות גופנית, שינה איכותית, הפחתת מתח ולחץ בחיי היומיום וטיפול טבעי מונע כמו זה שמציעה הרפואה סינית ורפואת הלב האינטגרטיבית.

מהי התזונה המומלצת למי שסובלים מלחץ דם גבוה?

עודף משקל והשמנת יתר הם בין גורמי הסיכון להתפתחות של יתר לחץ דם. אחת הדרכים למניעת לחץ דם היא לפעול להפחתת משקל במקרה הצורך, והתאמת תזונה עשירה ובריאה, המכילה את כל הדרוש לגוף. על מנת למנוע התפתחות של לחץ דם גבוה, או להפחית לחץ דם, מומלץ לאכול תזונה דלת שומן, ובמיוחד להימנע משומן רווי ועתיר כולסטרול. השומן הרווי והכולסטרול תורמים להתפתחות טרשת והסתיידות עורקים, ועלולים להאיץ התפתחות של יתר לחץ דם. המלצות תזונה נוספות כוללות:

  • להעשיר את התפריט היומי במזונות שמכילים סידן, מגנזיום, אשלגן וויטמינים מסוג C ו-D.
  • לשלב בתפריט היומי מנות פרי וירק רבות – מרבית הירקות והפירות הינם דלי שומן. ירקות ופירות עשירים באשלגן הם: בננות, מנגו, פירות הדר, עלים ירוקים, סלק, קולרבי, במיה ופטריות. ירקות ופירות עתירים בויטמין C כוללים פלפלים, פטרוזיליה, כרוב, תות שדה, פירות הדר, קיווי ועוד.
  • קטניות – קטניות מבושלות כדוגמת חומוס, פול, שעועית יבשה, אפונה ועדשים – מהוות מקור עשיר בסידן ובמינרלים נוספים.
  • בשר, דגים וגבינות – העדיפו צריכה של מוצרי בשר, דגים וגבינות דלי שומן ודלי נתרן. מומלץ להימנע ממוצרי בשר מעובד, מנקניקים ונקניקיות, בשר מעושן, דגים משומרים ומיובשים וגבינות שמנות.
  • דגנים – העדיפו דגנים מלאים, וכן דגנים עשירים בסיבים תזונתיים (כדוגמת שיבולת שועל או לחם מקמח מלא) על פני מוצרים דלי סיבים.

מה לא כדאי לאכול במקרה של לחץ דם גבוה?

מרבית האנשים בעולם המערבי צורכים כמויות מלח גבוהות מהדרוש לגוף. קשה להיות ערים לכמויות המלח היומיות במזון, מאחר ורוב המלח במזון מגיע באופן סמוי, כלומר מוסף למזון על ידי אחרים, ומגיע לשולחננו כמעט מבלי ששמנו לב. מזון מעובד ומתועש (ובכללו בשר וגבינות), אוכל מוכן קפוא, מרקים ומאכלים אינסטנט, תבלינים שונים, רטבים כדוגמת קטשופ ורוטב סויה, שימורים תעשייתיים, פיצוחים וחטיפים – כל אלו מכילים כמויות מלח גדולות. למי שסובלים מיתר לחץ דם מומלץ לשמור על תזונה מופחתת מלח (נתרן) – באמצעים הבאים:

  • להימנע ככל הניתן מאוכל מעובד, כולל בשר מעובד שעובר המלחה וגבינות עתירות שומן ומלח.
  • להימנע מאכילת מזונות מרובי מלח כדוגמת צ'יפס, פופקורן, חטיפים מלוחים ורטבים מוכנים.
  • להעדיף צריכה של תבלינים טריים על פני תבלינים מיובשים ומעובדים.
  • להרבות באכילת מזון בהכנה ביתית.
  • לשטוף שימורי ירקות לפני האכילה, על מנת להוריד את כמויות המלח.
  • לקרוא תוויות מזון ולבחור בצריכת מזונות דלים בנתרן.

כמו כן, מומלץ להימנע מצריכת אלכוהול, מוצרים המכילים קפאין ועישון סיגריות, ולהפחית צריכה של מזונות עתירי סוכר, משקרות תוססים וקינוחים שמכילים סוכר, חמאה, שמנת וכדומה.

מה כדאי לעשות כדי למנוע לחץ דם גבוה?

במקרים של לחץ דם גבוה חשוב לטפל טיפול מונע שכולל פרט לתזונה גם אימוץ אורחות חיים שכוללים פעילות גופנית קבועה, הפחתת מתחים ואורח חיים עם שגרת ארוחות ומנוחה טובה. טיפול ברפואה סינית הכולל דיקור סיני וצמחי מרפא, יעיל במיוחד בטיפול בלחץ דם, מסייע לשמור על אורחות חיים בריאים, ומהווה טיפול מונע ומיטיב למי שמצויים בסיכון ללקות בלחץ דם גבוה, ולמי שמעוניינים להפחית לחץ דם. הטיפול ברפואה סינית מסייע גם בהפחתת מתחים, השבת האיזון למערכות הגוף..

כראש אגף מחקרים ביחידה לרפואה משולבת במרכז הרפואי באסף הרופא, עמוס זיו הוביל מחקר פורץ דרך אודות שיטה רב תחומית לטיפול ביתר לחץ דם. למעלה מ-65% מהמשתתפים במחקר, שאף התפרסם בירחון מדעי מוביל, הפחיתו או הפסיקו טיפול תרופתי, לאחר שלחץ הדם שלהם הגיע לכדי איזון באמצעות הטיפול האינטגרטיבי.

 

עמוס זיו

אם אתם סובלים מלחץ דם גבוה או עודף משקל, או מצויים בסיכון ללקות ביתר לחץ דם ומחלות שנלוות לו, פנו לקליניקה של עמוס זיו עוד היום – להתאמת טיפול טבעי שישפר את מצב הבריאות ואת איכות חייכם.

 

שתפו את העמוד בפייסבוק

לפרטים על טיפול בבית או בקליניקה

השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם

  • בדוק התאמתך לטיפול

    לפניך שאלון קצר שנועד להתאים עבורך את הטיפול הנדרש בקליניקה של עמוס זיו. נשמח אם תוכל להקדיש מספר דקות למילויו.

    לאחר מילוי השאלון יישלח אליך מייל עם התשובה ונציג מקליניקת עמוס זיו ייצור עימך קשר טלפוני בתוך יום עסקים אחד.

  • שאלה מספר 1 מתוך 5

    האם אתה מרגיש הלמות לב, דופק מהיר או לא סדיר?

  • שאלה מספר 2 מתוך 5

    האם אתה סובל מקוצר נשימה, קושי בהכנסת אוויר, אי נוחות בחזה?

  • שאלה מספר 3 מתוך 5

    האם אתה מרגיש חרדה או פחד ממצבך הרפואי?

  • שאלה מספר 4 מתוך 5

    האם אתה נוטל תרופות בשל מצבך הבריאותי?

  • שאלה מספר 5 מתוך 5

    האם אתה מרגיש שאיכות חייך נפגעה והאם תרצה לשפרה?

  • לקבלת תשובה מיידית והמלצה להמשך טיפול, אנא מלא את הפרטים:

  • ניצור איתך קשר בהקדם לגבי אפשרויות שיפור מצבך

מחקר חדש: טכנולוגיה לא פולשנית לטיפול ביתי בפרפור פרוזדורים - המרכז הרפואי איכילוב וקופ"ח כללית
מחקר חדש: טכנולוגיה לא פולשנית
לטיפול ביתי בפרפור פרוזדורים –
המרכז הרפואי איכילוב וקופ"ח כללית