האם ניתן לטפל באי ספיקת לב בעזרת רפואה המשלימה?

תמלול ראיון של עמוס זיו בתוכניתו של פרפ' קרסו

שריר הלב הוא אחד המקומות הפגיעים ביותר בגופינו והפגיעה בו עלולה להיות קטלנית. הפתרונות המערביים רבים ומגוונים, אבל מסתבר שגם לרפואה המשלימה יש מה להציע.

 

פרפ' קרסו: מה היא הבעיה המרכזית של הלב?

זיו: אתה הזכרת את הנושא של תפקוד הלב, או אי ספיקת לב כנושא מרכזי. אי ספיקת לב זהו מצב שבו התפוקה של הלב נמוכה. כלומר, הכושר שלו לספק את הדם לאיברים לא עומדת בצריכה, הלב חלש.

המחלה הזו היא מחלה מתמשכת, היא מחלה שבעצם מידרדרת: הגוף מנסה לתקן את הבעיה על ידי זה שהוא גורם ללב להתכווץ בעוצמה רבה יותר ולאורך זמן השריר מתעבה ומתעייף. לכן זו מחלה שנקראת מחלה פרוגרסיבית, שהיא בעצם מתקדמת.

פרפ' קרסו: למה זה קורה?

זיו: יש מספר סיבות לאי ספיקת לב. כמו שאמרנו בעצם, אי ספיקת לב זהו מצב שבו שריר הלב לא פועל כמו שהוא צריך לפעול. הוא לא פועל כמו שהוא צריך לפעול ממספר סיבות: מחלת עורקים כליליים – כלי הדם שאמורים לספק דם ללב עצמו נסתמים לאט לאט (תהליך שנקרא סקלרוזה), ובעתם שריר הלב לא מקבל את כמות הדם שהוא צריך והוא מתעייף…

פרפ' קרסו : אולי נחדד פה ששריר הלב עצמו זקוק לדם כדי להתכווץ וכלי הדם שמזינים את השריר עצמו (לא הדם שזורם מהלב אל שאר הגוף). כשהם נסתמים השריר לא יכול להתכווץ.

זיו: נכון, הלב הוא הרי שריר שפועל כל הזמן ולכן הוא באמת צריך אספקת לב תקינה כל הזמן. התקף לב גורם בעצם לאובדן של אספקת דם ללב באופן פתאומי לאזור שיכול להיות נרחב וממש לגרום למוות של חלק מרקמת שריר הלב. התפקוד הלבבי הוא ירוד, זו הסיבה השנייה.

פרפ' קרסו: אם יש מוות של חלק משריר הלב, זה מה שקוראים לו בשפת העם "התקף לב", ואז אותו חלק שמת הופך לצלקת ולא מתכווץ.

זיו: סיבה נוספת יכולה להיות בעיה במסתמים של הלב, בעיה מולדת. אדם נולד עם איזשהו מום במסתם, כתוצאה מזרימה לא נכונה של הלב שאמור לגרום לדם לזרום לכיוון מסוים. כשהמסתם לא נסגר טוב ויש דליפה, אז הלב בעצם עובד קשה יותר ולאט לאט שוב מתעבה ומאבד את צורתו.

חשוב להדגיש – ללב יש צורה מאוד מאוד מיוחדת, הצורה של הלב היא זו שבעצם מאפשרת לו להתכווץ בצורה יעילה. ברגע שהצורה שלו משתנה מסיבה כלשהיא, הוא עובד פחות טוב. אם אחד מהחדרים או מהעליות מתעבים, הפעילות הזו של הכיווץ היא חלשה יותר.

אחת הבעיות הנפוצות ביותר היא יתר לחץ דם. יתר לחץ דם זו מחלה שגורמת ללב לעבוד קשה יותר ולאורך זמן הוא מתכווץ יותר קשה. כל שריר, כמו שריר בחדר כושר שאנחנו עובדים עליו, הוא לאט לאט גדל ומתנפח. באותה צורה, הלב מאבד מצורתו ושוב בעצם הפעולה היא לא טובה.

פרפ' קרסו: אבל כשאנחנו הולכים למכון כושר, אנחנו בעצם רוצים לנפח אנחנו רוצים לנפח את השרירים…

זיו: אנחנו מנפחים את השרירים הפריפריאליים…

פרפ' קרסו: ואז זה טוב, אבל אם אתה מנפח את שריר הלב זה לא כל כך טוב. מהם הסימפטומים? מה מרגיש הפציינט או החולה כשיש לו אי ספיקת לב?

זיו: אדם שסובל מאי ספיקת לב בראש ובראשונה מתלונן על עייפות, על קוצר נשימה במאמץ, ולעיתים רבות גם על סחרחורת. יש ממש ירידה בתפקוד

אי ספיקת הלב מדורגת לפי מספר שלבים. איגוד הלב הקרדיאלי האמריקאי מדרג את אי ספיקת הלב בארבעה שלבים לפי קושי התפקוד. סימפטומים נוספים יכולים להיות הפרעות קצב, דפיקות לב ובצקות. בצקות של קרסוליים, של גפיים, לפעמיים אפילו באזור הפנים.

פרפ' קרסו: אנחנו יודעים איך הרפואה הקונבנציונלית בזה: זריקות, חומרים משתנים (מהמילה שתן), חומרים שמחזקים את הלב. מה לגבי הרפואה הסינית? מה הגישה של הרפואה באי ספיקת לב?

זיו: אוקי, אולי חשוב בכל זאת להבין מה עושה הרפואה הקונבנציונאלית בשביל להבין מה עושה הרפואה הסינית… המטרה היא קודם כל לעזור ללב לפעול, איך אפשר לעזור למשהו לפעול?

אפשר לעשות את זה בשתי דרכים: אחד, להקל על עומסים. שתיים, לחזק את הפעולה שלו (של הלב), הדרך להקל על עומסים של הלב זה בעצם להפחית מהלחץ שיש עליו. הלחץ שיש עליו נגרם על ידי לחץ דם ולחץ נוזלים. הרפואה הקונבנציונלית נותנת תרופות שנקראת משתנות או משתנים, דיורטיקה על מנת להוציא נוזלים מהבטן, להשתין ועל מנת להקל על הלב.

דבר נוסף שהרפואה הקונבנציונלית עושה, היא בעצם גורמת ללב לעבוד לאט יותר, היא נותנת את חוסמי הבטא שגורמים ללב לעבוד מעט יותר לאט.

הרפואה הסינית, ובכלל, אפשר לומר את זה על הרפואה הסינית יודעת לעזור לתהליכים, ולכן אחד הדברים המעניינים ביותר זה בעצם אותם מרכיבים פעילים שיש לנו, לדוגמה, בצמחי המרפא שיש להם אפקטים שמשפרים את תפקוד הלב.

איך הם משפרים את תפקוד הלב? הם עוזרים באמצעות אפקט יונטרופי חיובי שמשפר את כוח הכיווץ של שריר הלב. הלב, זו דוגמה אחת. דבר נוסף, אצל חולים עם אי ספיקת לב: יש איזשהו תהליך של כדור שלג, מה שקורה זה שבעצם הלב מתכווץ וקשה לו. ברגע שללב קשה, הגוף מפעיל את המערכת הסימפתטית ובעצם גורם ללב לעבוד חזק יותר.

כזכור, אמרנו שהבעיה הזו גורמת להידרדרות של המחלה. מערכת עצבים סימפתטית היא אותה מערכת עצבים שגורמת לנו לרפלקסים של בריחה, של סטרס. לכן, אצל חולים עם אי ספיקת לב, מאוד מאוד חשוב להוריד את רמת הסטרס. אחד הדברים שדיקור סיני יודע לעשות בצורה פנטסטית זה בעצם להוריד את רמות המתח, את הסטרס והוא מאוד מיטיב עם חולי לב. היום, דרך אגב, ישנם מחקרים שמראים שהדיקור גורם באופן ישיר לאותו אפקט יונטרופי חיובי בעצם של כיווץ שריר הלב, זה דבר אחד.

דבר נוסף, הייחוד של הרפואה הסינית זה שהיא לוקחת את אותה אבחנה קונבנציונלית של אי ספיקת לב שיש למטופל, ובעצם בונה תת אבחנות. כלומר, חמישה אנשים יכולים להגיע למרפאה, אלי ויש להם אי ספיקת לב. אבל הטיפול בהם יהיה שונה. למה? מפני שהרקע האבחוני האינדיבידואלי של כל אדם, שהביא אותו לאותה מחלת לב, הוא שונה. לכן, הטיפול הוא טיפול פר בנאדם או פר אדם ולא פרק המחלה.

פרפ' קרסו: זהו ההבדל בין הרפואה הקונבנציונלית והרפואה ההוליסטית, האלטרנטיבית, שהיא מתייחסת לחולה ולא למחלה, אבל הפרנציפ הוא אותו פרנציפ של הטיפול. כלומר, מתייחסים לאותם אלמנטים.

אגב, גם ברפואה הקונבנציונלית השתמשו בצמח מרפא שנקרא דיגיטליס ויצרו ממנו את הדיגוקסין. ופה משתמשים בצמח מרפא סיני שקוראים לו "צ'ום צ'ונג צ'ה" [בדיחה] או שם אחר שעושה דבר דומה. הדיקור הוא זה שמפריש את האנדרופינים ומרגיע.

זיו: נכון, אנקפלין הוא אותו אנדרופין שבעצם גורם גם להרגעה, אבל גם לשיפור כיווץ שריר הלב. אני חושב שאחד הדברים שחשוב להדגיש זה בעצם שהרפואה האינטגרטיבית, כפי שאנחנו קוראים לה היום, לא אלטרנטיבית ולא משלימה, המשולבת, באה בנוסף לטיפול התרופתי וכמובן לתהליך האבחון. כלומר, הרפואה הסינית יודעת להצטרף בצורה מאוד מאוד יפה לרפואה הקונבנציונלית ובעצם לשפר את התפקוד של המטופל, למנוע או לטפל בתופעות הלוואי של חלק מהתרופות, ויש לא מעט כאלו. בעצם לשפר את התפקוד הלבבי והרבה פעמיים לעצור ואפילו לשפר את מהלך המחלה ואלו דברים שהם מדידים.

פרפ' קרסו: אז איך מודדים הצלחה? מה הם אחוזי ההצלחה בטיפולים האלה?

זיו: אז קודם כל, הצלחה עם אי ספיקת לב בדרך כלל נמדדת בשלושה מדדים עיקרים:

1.המבדק העיקרי, זה בעצם אקו של הלב – סוג של אולטרסאונד של הלב, הוא בעצם בודק את כושר הכיווץ של הלב, את גודל החדרים והאם הם מורחבים או לא. בנוסף, את מידת פעילות המסתמים, האם יש דליפה או אין דליפה.

כשאנחנו עושים טיפול ברפואה משלימה, מי שמגיע למרפאה מגיע עם אקו של הלב בנקודת זמן A ואחרי חצי שנה מבצע שוב אקו, ואנחנו בהחלט רואים הרבה פעמים שיפור בתפקוד הלבבי.

2.יש שאלון מאוד ספציפי שנקרא שאלון מניסוטה לאי ספיקת לב שזה השאלון שהוגדר על ידי ארגון הלב האמריקאי לדרגת חומרת הסימפטומים או התסמינים של אי ספיקת לב. שוב, אדם ממלא אותם בתחילת הדרך, ממלא אותם בסוף הדרך ורואים אם יש וכמה שיפור יש.

3.יש בדיקות דם מורכבות שניתן לעשות כמו BNP, אבל אין צורך להיכנס לזה…

פרפ' קרסו: מה לגבי טיפול מונע?

זיו: הרפואה המשלימה דוגלת במניעה יותר מאשר בטיפול. כולם מכירים את המיתוס, שהוא כנראה לא נכון, שהרופא הסיני העתיק היה מקבל משכורת כל עוד כולם היו בריאים. ברגע שמישהו היה חולה, סימן שהוא לא עבד נכון.

הרפואה הסינית יודעת לטפל מצוין ובכלל הרפואה המשלימה יודעת לטפל מצוין ביתר לחץ דם. היא יודעת כמובן לטפל בבניית אורח חיים שקשור בניהול מתחים, בהורדת מתחים ובפעילות גופנית. חשוב מאוד לציין שפעילות גופנית מאוד מאוד חשובה לחולים עם אי ספיקת לב. בעבר הקרדיולוגים חשבו  שפעילות גופנית אינה מטיבה, אבל מחקרים רבים מראים גם בקווים המנחים שהיא כן: מומלץ לעשות פעילות גופנית קלה עד מתונה במרבית ימי השבוע – 40,45  דקות הליכה בקצב שאפשר לדבר עם בן זוג, אפילו חמישה ימים בשבוע.

פרפ' קרסו: גם לחולים וגם כטיפול מונע…

זיו: נכון, גם לחולים עם אי ספיקת לב ואפילו אי ספיקת לב קשה וחמורה. אנשים שחולים באי ספיקת לב, המצב שלהם לפעמיים כל כך חמור שלא מתחשק להם לקום וללכת. אנחנו אומרים כן לקום, כן להשקיע וכן ללכת.

הרפואה המשלימה גם מאוד עוזרת בנושא הזה של מצב הרוח. חולי לב סובלים הרבה פעמיים מדיכאון, אז גם הדיקור וגם הצמחים הם פנטסטיים לנושא הזה של שיפור מצב הרוח, שיפור המוטיבציה, שיפור הפעילות וכך הלאה. אבל אולי הדבר החשוב ביותר מבחינת מניעה זה הנושא של לחץ דם. אחד הדברים המעניינים שעליו ערכנו מחקר באסף הרופא הייתה תכנית לשינויי אורחות חיים לטיפול ביתר לחץ דם במשך שלוש שנים. התוצאות היו פנטסטיות, בתכנית אנשים נכנסים למשך 16 שבועות ולומדים איך לאכול ואיך לבשל בגישה נטורופתית, איזו ואיך פעילות גופנית לעשות, איך לנהל מתחים וכך הלאה.

פרפ' קרסו: תודה רבה לעמוס זיו, תזכרו רבותי שאפשר לשלב טיפולים ברפואה סינית גם למקבלים טיפולים קונבנציונליים.

 

 

 

 

שתפו את העמוד בפייסבוק

לפרטים על טיפול בבית או בקליניקה

השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם

  • בדוק התאמתך לטיפול

    לפניך שאלון קצר שנועד להתאים עבורך את הטיפול הנדרש בקליניקה של עמוס זיו. נשמח אם תוכל להקדיש מספר דקות למילויו.

    לאחר מילוי השאלון יישלח אליך מייל עם התשובה ונציג מקליניקת עמוס זיו ייצור עימך קשר טלפוני בתוך יום עסקים אחד.

  • שאלה מספר 1 מתוך 5

    האם אתה מרגיש הלמות לב, דופק מהיר או לא סדיר?

  • שאלה מספר 2 מתוך 5

    האם אתה סובל מקוצר נשימה, קושי בהכנסת אוויר, אי נוחות בחזה?

  • שאלה מספר 3 מתוך 5

    האם אתה מרגיש חרדה או פחד ממצבך הרפואי?

  • שאלה מספר 4 מתוך 5

    האם אתה נוטל תרופות בשל מצבך הבריאותי?

  • שאלה מספר 5 מתוך 5

    האם אתה מרגיש שאיכות חייך נפגעה והאם תרצה לשפרה?

  • לקבלת תשובה מיידית והמלצה להמשך טיפול, אנא מלא את הפרטים:

  • ניצור איתך קשר בהקדם לגבי אפשרויות שיפור מצבך

מחקר חדש: טכנולוגיה לא פולשנית לטיפול ביתי בפרפור פרוזדורים - המרכז הרפואי איכילוב וקופ"ח כללית
מחקר חדש: טכנולוגיה לא פולשנית
לטיפול ביתי בפרפור פרוזדורים –
המרכז הרפואי איכילוב וקופ"ח כללית