האם שתיית תה עוזרת להורדת לחץ דם?

מחקר שפורסם במגזין הקולג' האמריקני לקרדיולוגיה קבע שצריכת תה שחור או ירוק משפיעה משמעותית על לחץ הדם ומורידה אותו. האם זו תהיה גם כוס התה שלכם?

מה שטוב למלכת אנגליה

יתר לחץ דם מכונה גם בשם "הרוצח השקט". הוא מהווה את אחד הגורמים העיקריים בהחמרה של מחלות כלי דם, סוכרת ומחלות לב. בטווח הקצר לא משפיע לחץ דם גבוה על התפקוד היומיומי, בעוד שבטווח הארוך הוא עלול להיות קטלני. פגיעתו יכולה לגרום נזקים ללב, כלי הדם, עיניים, מוח ועד למוות.

מדי שנה עולה מספר האנשים המתים מיתר לחץ דם וחשוב לטפל בו באמצעות תרופות ייעודיות שמטרתן להוריד אותו ולשמור על המטופל במצב מאוזן.

התחום נחקר רבות, בנסיון למצוא פתרונות מועילים להורדת לחץ הדם. הידועים מבין פתרונות אלו הם הפחתת לחצים ומתחים, הורדה במשקל, הפסקת עישון, צריכה מתונה של אלכוהול ומעבר לתזונה בריאה ומאוזנת.

בין המקורות הטבעיים שמשפיעים לטובה על לחץ דם גבוה נחקר ממושכות התה, שהדעות לגביו שנויות במחלוקת.

אחת הטענות הגורסות ששתיית תה אינה מועילה להורדה בלחץ הדם היא שבתה יש תכונה משתנת והוא גורם לאיבוד נוזלים. אולם במאמר משנת 2006 שפורסם בכתב העת הבריטי European Journal of Clinical Nutrition, ניתן לראות כי שתיית תה אינה מייבשת כלל ושבעצם מומלץ לצרוך מספר כוסות תה ביום בשל היתרונות הבריאותיים המובהקים הקיימים בו.

המחקר בדק את השפעת התה על הנוזלים בגוף ומצא שאין השפעה שלילית עליהם, כמו גם היכולת שלו להשפיע על לחץ דם גבוה. במחקר נבדקו כעשרים גברים ששתו במשך 12 שעות מספר כוסות תה, בעוד אחרים שתו את אותה כמות של מים. נפח השתן בשתי הקבוצות היה כמעט זהה. כלומר, הטענה על תה כגורם מייבש הופרכה בניסוי זה. עוד נמצא כי התה מכיל נוגדי חמצון המסייעים לחיזוק הגוף וכי רמות המלחים בו אינן גבוהות כפי שלעתים נטען.

לחץ הדם גבוה? מה דעתכם על כוס תה?

נחזור למחקר בו נבדקו קרוב ל- 1500 אנשים בפרק זמן ארוך. בשורה התחתונה נראה שצריכת ארוכת טווח של תה ירוק או שחור, מורידה משמעותית את לחץ הדם, הן הסיסטולי והן הדיאסטולי.

אז מה יש בתה שטוב כל כך לסובלים מיתר לחץ דם? מסתבר שלא מעט: החומרים הפולי-פנוליים (נוגדי חמצון), המצויים בתה, במיוחד הירוק, משפרים את גמישות כלי הדם ומספקים להם הגנה מרחבית משמעותית מפני נזקים של חומרים שונים, ביניהם רדיקלים חופשיים שנוצרים בגוף כתוצאה מצריכת מזון מעובד, זיהום אוויר, אלכוהול, שומן טראנס ועוד.

שניים סינים וכוס תה אחת

לסיכום, שתו תה. יש בו יתרונות רבים ומיטיבים, במיוחד אם אתם סובלים מלחץ דם גבוה. מומלץ שלא להכין מראש כמות גדולה של תה, אלא לצרוך אותו בסמוך למועד הכנתו. אולם, גם אם נשאר תה, לא צריך למהר ולהשליך אותו, אלא רק לדאוג להשאיר אותו ירוק לאורך זמן. תוכלו לעשות זאת באמצעות הוספת כמה טיפות לימון וגם הוספת חלב. פעולות אלו מעכבת יצירת טאנינים (החומר שגורם להתכהות התה ולתחושת עפיצות בטעם) ושמירה על כמות הרכיבים הפולי-פנוליים. בכלל, כדי ליהנות מכמה שיותר חומרים נוגדי חמצון, מומלץ לצרוך את התה כחליטה ולא להרתיח אותו.

שימו לב כי המחקרים השונים מתבססים על תה ירוק ושחור ואינם נותנים מענה לתה מסוגים שונים. אחת הטענות בנוגע לשתיית תה "רגיל", שאינו ירוק או שחור היא שהוא עלול להשפיע על ספיגת הברזל המצוי במזון, ולכן מומלץ לצרוך אותו (את הרגיל) יחד עם הארוחה, במיוחד אם היא מבוססת על מאכלים עתירי ברזל, כמו טחינה, אגוזים, שקדים ובשר.

פתרון אחר הוא לעבור לשתיית תה ירוק או שחור על בסיס קבוע.

למחקר המלא:

https://www.e-med.co.il/emed/new/Usersite/content.asp?CatID=13&ContentID=548729

אנחנו פועלים כל העת ללימוד, מחקר והבנת צרכי המטופלים, כדי לבנות תוכנית טיפולים מיטיבה וייעודית למטופל. זקוקים להקלה ושיפור באיכות החיים? רוצים לקבל תוכנית טיפולית מיטיבה ועם תוצאות מוכחות? פנו אלינו ונשמח ללוות אתכם בתהליך של בריאות טובה.

 

שתפו את העמוד בפייסבוק

לפרטים על טיפול בבית או בקליניקה

השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם

  • בדוק התאמתך לטיפול

    לפניך שאלון קצר שנועד להתאים עבורך את הטיפול הנדרש בקליניקה של עמוס זיו. נשמח אם תוכל להקדיש מספר דקות למילויו.

    לאחר מילוי השאלון יישלח אליך מייל עם התשובה ונציג מקליניקת עמוס זיו ייצור עימך קשר טלפוני בתוך יום עסקים אחד.

  • שאלה מספר 1 מתוך 5

    האם אתה מרגיש הלמות לב, דופק מהיר או לא סדיר?

  • שאלה מספר 2 מתוך 5

    האם אתה סובל מקוצר נשימה, קושי בהכנסת אוויר, אי נוחות בחזה?

  • שאלה מספר 3 מתוך 5

    האם אתה מרגיש חרדה או פחד ממצבך הרפואי?

  • שאלה מספר 4 מתוך 5

    האם אתה נוטל תרופות בשל מצבך הבריאותי?

  • שאלה מספר 5 מתוך 5

    האם אתה מרגיש שאיכות חייך נפגעה והאם תרצה לשפרה?

  • לקבלת תשובה מיידית והמלצה להמשך טיפול, אנא מלא את הפרטים:

  • ניצור איתך קשר בהקדם לגבי אפשרויות שיפור מצבך

מחקר חדש: טכנולוגיה לא פולשנית לטיפול ביתי בפרפור פרוזדורים - המרכז הרפואי איכילוב וקופ"ח כללית
מחקר חדש: טכנולוגיה לא פולשנית
לטיפול ביתי בפרפור פרוזדורים –
המרכז הרפואי איכילוב וקופ"ח כללית