תסמונת הלב השבור – מאפיינים ודרכי טיפול

תסמיניה דומים מאוד לתסמיני התקף לב, ורבים מהלוקים בתסמונת סבורים כי חוו אירוע לבבי. אולם בפועל, תסמונת הלב השבור נגרמת כתוצאה מתגובה למצב נפשי חמור. מה בדיוק גורם לתסמונת? עד כמה היא מסוכנת? וכיצד ניתן לטפל בה באופן טבעי?

מהי תסמונת הלב השבור?

תסמונת הלב השבור (Takotsubo cardiomyopathy) מאופיינת בכשל זמני של תפקוד הלב עקב החלשות או תפקוד חלקי של שריר הלב. המחלה היא תוצאה ישירה של אירוע נפשי חריף או טראומה שחווה האדם, שכתוצאה ממנה מופעלים מנגנונים פיסיולוגיים שפוגעים בפעילות התקינה של החדר השמאלי בלב ועלולים ליצור הפרעות קצב ותסמינים לבביים אחרים.

למרות שתסמיני המחלה דומים לאלו של התקף לב או אוטם שריר הלב, אין היא מופיעה על רקע חסימה מלאה או חלקית בעורקים הכליליים (בשל רובד טרשתי). כמו כן, לתסמונת הלב השבור אין היבטים גנטיים, והיא מופיעה אך ורק על רקע מצבי עקה נפשיים.

הנתונים מלמדים כי בערך 2% מהלוקים לכאורה בהתקפי לב, יאובחנו בסופו של דבר כסובלים מהתסמונת הלב השבור. התופעה אינה שכיחה כמו מחלות קרדיו-וסקולריות אחרות. נשים מעל גיל 50 נמצאות בסיכון מוגבר ללקות בתופעה, בייחוד אם יש להן רקע של דיכאון וחרדה.

מה גורם לתסמונת וכיצד היא מאובחנת?

לא ניתן להצביע על טריגר יחיד המעודד את התפרצות התסמונת, והיא עלולה להתפתח על רקע לחץ נפשי משמעותי או טראומה נפשית פתאומית כמו מוות של אדם קרוב, אירוע סטרס חמור בעבודה או בחיים האישיים ועוד.

בעקבות העקה הנפשית, משתחררים הורמוני סטרס (כמו אדרנלין) שפוגעים בתפקיד התקין של הלב. ההורמונים באים לפצות על מצבי לחץ ועקה, מגבירות את קצב הלב ועלולים לגרום להיחלשותו לאורך זמן. למרות שאין הסבר מדעי מוכח, הסברה היא שאחד מארבעת הגורמים הנ"ל נגרמים כתוצאה מאירוע המתח: התכווצות פתאומית של מספר עורקים כליליים (המספקים דם ללב), פגיעה פתאומית במקרוסירקולציה (כלי דם קטנים) של הלב, אוטם שריר הלב עקב הצפה בהורמוני סרס, פגיעה באנדותל (השכבה הפנימית המרפדת של כלי הדם) של העורקים הכליליים.

הסימפטומים של תסמונת הלב השבור דומים לאלו שמציגים הלוקים בהתקף לב: עלייה בטרופונין, אנזים המעיד על נזק לשריר הלב, שינויים בקצב הלב, כאבים בחזה ועוד.

חשוב לציין שתסמונת הלב השבור גורמת לשינוי פיזי משמעותי בתצורת הלב מבחינה גיאומטרית וגורמת להתרחבות זמנית של שריר הלב באזור האפיקלי. לכן האבחנה המדויקת מתבצעת על ידי צילום חזה, אפיון שינויים באקג ואף צנתור לשלילת חסימות כלשהן בעורקי הלב.

התסמינים הנפוצים

הסובלים מתסמונת הלב השבור חווים כאבים חדים בחזה, קוצר נשימה, שינויים בקצב הלב, הזעה ובחילות.

התסמונת אמנם אינה מסכנת חיים כמו תופעות של התקף לב או אי ספיקת לב, אך היא בהחלט יכולה להתפתח למקרים המחייבים מעקב וטיפול.
אם בעבר לא יוחסה חשיבות מיוחדת לתסמונת, כיום היא מעוררת הרבה יותר תשומת לב עקב הירידה המדאיגה שהיא גורמת לתפקוד הלב.

  • מצאתי צוות טיפולי שמבין ברפואת הלב, טיפול אישי ומקצועי

    בעקבות אירוע סטרס בעבודה סבלתי מתסמונת הלב השבור. כאבים בחזה, שינויים באק"ג והפרעות קצב. טופלתי בתרופות וחיפשתי מענה אלטרנטיבי. במרפאתו של עמוס ברחובות, ומצאתי צוות טיפולי שמבין ברפואת הלב, טיפול אישי ומקצועי. לאחר 2-3 מפגשים הרגשתי שיפור רב בפעימות המוקדמות והמצב הלך והשתפר. ממשיכה בתחזוקה, דיקור אחד לחודש שאפשר לי לחזור לעבודה מלאה. ממליצה בחום!
  • תודה מכל הלב על הטיפול בקליניקה

  • כל כך חשוב למצוא את המטפל הנכון!

    כל כך חשוב למצוא את המטפל הנכון! בגיל 38 עברתי אירוע מוחי ואירוע לבבי. כשהגעתי לעמוס לא יכלתי לעמוד על הרגליים, סבלתי מפלפיטציות ודופק מהיר. כבר אחרי הטיפול הראשון הרגשתי הקלה משמעותית. תודה עמוס היקר, אודל
+ לכל ההמלצות

טיפול טבעי

הרפואה המערבית מתייחסת לסובלים מהתסמונת בצורה דומה לאלו הנמצאים בסיכון למחלות כמו אי ספיקת לב. אלו כוללים מעקב והשגחה קרדיאליים, טיפול תרופתיים כמו שימוש בחוסמי בטא ושמירה על אורח חיים בריא ורגוע.

הקשר בין המצב הרגשי לגופני המצא בבסיס התפיסה הטיפולית של רפואת הלב האינטגרטיבית ובשל כך היא יעילה בהורדת מדדי התסמונת ובחזרה לתפקוד רגיל. דיקור סיני בשילוב עם צמחי מרפא ושינויים בתזונה ובאורחות החיים עשויים להדגים שיפור משמעותי ומהיר בתסמיני לחץ וסטרס, וכן נמצאו ככלי יעיל לטיפול בתסמונת הלב השבור במקביל לטיפול המערבי.

הטיפול הטבעי מסייע בשיקום הלב, הפחתת העומסים והפעילות העצבית, ומניעת הידרדרות המחלה. מומלץ להמשיך בתחזוקה השוטפת שלו למניעה עתידית של התופעות ולחזרה מהירה לשגרת החיים.

סובלים מתסמונת הלב השבור? יש לנו ניסיון בטיפול בתסמונת. אתם מוזמנים לפנות לקליניקה לרפואת לב אינטגרטיבית של עמוס זיו לקבלת טיפול מיטיב המותאם באופן אישי לאחר אבחון יסודי ומקיף.

שתפו את העמוד בפייסבוק

לפרטים על טיפול בבית או בקליניקה

השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם

  • בדוק התאמתך לטיפול

    לפניך שאלון קצר שנועד להתאים עבורך את הטיפול הנדרש בקליניקה של עמוס זיו. נשמח אם תוכל להקדיש מספר דקות למילויו.

    לאחר מילוי השאלון יישלח אליך מייל עם התשובה ונציג מקליניקת עמוס זיו ייצור עימך קשר טלפוני בתוך יום עסקים אחד.

  • שאלה מספר 1 מתוך 5

    האם אתה מרגיש הלמות לב, דופק מהיר או לא סדיר?

  • שאלה מספר 2 מתוך 5

    האם אתה סובל מקוצר נשימה, קושי בהכנסת אוויר, אי נוחות בחזה?

  • שאלה מספר 3 מתוך 5

    האם אתה מרגיש חרדה או פחד ממצבך הרפואי?

  • שאלה מספר 4 מתוך 5

    האם אתה נוטל תרופות בשל מצבך הבריאותי?

  • שאלה מספר 5 מתוך 5

    האם אתה מרגיש שאיכות חייך נפגעה והאם תרצה לשפרה?

  • לקבלת תשובה מיידית והמלצה להמשך טיפול, אנא מלא את הפרטים:

  • ניצור איתך קשר בהקדם לגבי אפשרויות שיפור מצבך

מחקר חדש: טכנולוגיה לא פולשנית לטיפול ביתי בפרפור פרוזדורים - המרכז הרפואי איכילוב וקופ"ח כללית
מחקר חדש: טכנולוגיה לא פולשנית
לטיפול ביתי בפרפור פרוזדורים –
המרכז הרפואי איכילוב וקופ"ח כללית