על כאבי ראש ויתר לחץ דם

מאמר אורח

סוגיית הביצה והתרנגולת, מסתבר, אינה היחידה בשאלות מסוג "מי בא קודם". זה קורה גם במצבים רפואיים, כמו כאבי ראש ויתר לחץ דם. האם כאב ראש נגרם בשל יתר לחץ דם, או שמא כאב הראש העז גורם לעלייה בלחץ הדם? יצאנו ולעשות סדר בדברים.

לחץ דם גבוה הוא בהחלט כאב ראש אחד גדול

ישנם מצבים רפואיים שנגרמים עקב מצבים רפואיים אחרים. אחת השאלות שמעסיקות את הרפואה המערבית היא האם יש קשר ישיר בין לחץ דם גבוה לכאב ראש.

התשובה מורכבת. פעמים רבות יכול לחץ דם גבוה לגרום, בין שאר הסימפטומים, לכאב ראש עז. אולם גם אם לא היה כואב הראש, והייתם יודעים שיש לכם לחץ דם גבוה, חשוב מאד שתטפלו בו, וכמה שיותר מהר, כי לאורך זמן מדובר בסכנה ממשית. לא לחינם מכונה לחץ דם גבוה "הרוצח השקט", כזה שאולי לא חשים בו בשגרת היום, אולם כשכבר כן חשים בו, זה יכול להיות מאוחר מדי.

ישנן מגוון סיבות לכאבי ראש, וכן, מגוון סוגים של כאבי ראש. העיקריים ביניהם כוללים כאבי ראש על רקע מתחים ולחצים, כאבי ראש כתוצאה מסינוסיטיס, מיגרנה, כאבי ראש על רקע הורמונלי (למשל הריון), כאבי ראש עקב חסימה בצוואר וכאבי ראש הנובעים מיתר לחץ דם.

ניתן אם כך לומר שברוב המקרים כאב הראש הוא אינו תוצאה ישירה של לחץ דם גבוה.

כשני שליש מהאוכלוסיה סובלים מכאבי ראש על רקע מתחים ולחצים, גברים ונשים כאחד, בעוד שכאבי ראש על רקע הורמונלי מאפיינים מן הסתם נשים, סביב המחזור החודשי או בהריון.

כאב הראש השכיח ביותר בעידן המודרני הוא זה שנגרם עקב צוואר תפוס. מייחסים לו את הישיבה הממושכת והסטטית מול המחשב, כך שהשרירים בצוואר מצויים במצב מכווץ, לוחצים על כלי הגם ומונעים מהם להזרים דם לכיוון הראש. זהו כאב ראש קל למדי לטיפול, מאחר ושחרור מהיר של הצוואר יגרום לשיפור והקלה מידיים ומשמעותיים בכאב הראש.

כדי להבין ולטפל נכון בכאבי ראש חשוב לבצע אבחון מקיף ומדוקדק, מאחר וכאב ראש שנובע מצוואר תפוס יהיה שונה בתכלית השוני מכאב ראש שמקורו בסינוסיטיס. בעוד שהרפואה המערבית מטפלת בכאבי הראש באופן כמעט אחיד, הטיפול נשען ברוב המקרים על משככי כאבים מסוגים שונים ובמינונים שונים, בהתאם לחומרת הכאב.

והיכן נפגשים כאב הראש ולחץ הדם? כשכאב הראש הוא שכיח, בעוצמות גבוהות ומציק, הוא עלול, בין היתר, להוביל לעלייה בלחץ הדם. במקרה כזה יהיה צורך בטיפול הן בכאבים עצמם, והם בטיפול שיאזן את לחץ הדם הגבוה.

נתון מעניין ברפואה המערבית, שקושר, אולי אפילו מבלי משים, את לחץ הדם הגבוה לכאבי ראש, הוא מתן תרופות שמשמשות להורדת לחץ דם, מאחר והן נמצאו כיעילות להקלה בכאבי ראש.

הבעייתיות בטיפולים אלו היא בשני מישורים: האחד, נטילה ממושכת של תרופות עלולה לגרום לנזקים בכבד ואיברים נוספים. הבעיה השנייה היא שהתרופה משמשת רק ל"כיבוי שריפות". היא מקלה על הכאב אבל לא מטפלת בגורמים לו.

ברפואה הסינית הגישה היא להבין את מקור הכאב ולטפל בו בשני אפיקים. האחד, להקלה מיידית ואילו השני משמש לטיפול לטווח הארוך, למיגור הבעיה ועקירתה מהשורש, כדי שהתופעה לא תישנה.

מהראש צפונה

נחזור ללחץ הדם הגבוה. ראשית חשוב להבין שהוא מסוכן. הוא יכול לגרום לבעיות בראייה, לכאבי ראש עד כדי מיגרנות, לתפקוד לקוי של האברים הפנימיים, לעייפות תהומית ועד למצבים חמורים עוד יותר כמו שבץ מוחי, אי ספיקת לב, אי ספיקת כליות, ואפילו, חלילה, מוות.

ישנן כמה סיבות לעלייה בלחץ הדם, ביניהן עודף משקל, עישון, צריכת אלכוהול מופרזת, תזונה לקויה וגם, ממש כמו בכאבי ראש, לחצים ומתחים.

בין אם כואב לכם הראש או לא, יש לטפל בלחץ דם גבוה, ויפה שעה אחת קודם. הטיפול הקונבנציונלי כולל תרופות להורדת לחץ דם ומעקב רציף בתנודות בלחץ הדם. הכיוון הוא טוב אך לא מספיק.

התפיסה ההוליסטית דוגלת בטיפול באדם לפני הטיפול המחלה.

הן במצבי יתר לחץ דם והן במצבים של כאבי ראש, הגישה היא בירור מקיף של המטופל, שכולל את הרגלי האכילה שלו (לא תאמינו עד כמה הדוק הקשר בין תזונה לבריאות), המתחים בהם הוא נתון, האם הוא פעיל גופנית ועוד.

רק לאחר האבחון המקיף והבנת אורחות חייו של המטופל נבנית תוכנית טיפול מותאמת לו אישית וכוללת מספר תחומים, ביניהן מתן כלים להפגת והרגעת מתחים, דיקור סיני, התאמת תפריט תזונה מאוזנת ופעילות גופנית בהתאם ליכולות המטופל. כמו כן נרקחות עבורו פורמולות המכילות צמחי מרפא שמטרתם להקל ולאזן את לחץ הדם, או את כאב הראש, או שניהם.

הקלה מובטחת

לסיכום, בחלק מהמקרים ולאחר תשאול ואבחון, יכול להיות שיימצא הקשר בין יתר לחץ דם של המטופל לבין כאבי הראש מהם הוא סובל. במקרים אחרים יגיע מטופל שיתלונן על כאבי ראש וגם אז, לאחר בדיקות מקיפות ייתכן ויגלה כי לחץ הדם שלו מרקיע שחקים. אולם גם אם אין קשר בין המקרים, ופעמים רבות אין קשר, חשוב לטפל ביתר לחץ דם, לאזן ולהוריד אותו, ובעיקר להבין ממה הוא נובע. אותו הדבר לגבי כאבי ראש.

אורח חיים מאוזן ונכון, שמתמקד בכל האספקטים של האדם, נפשיים, גופניים, תזונתיים ואישיים, הוא המפתח לחיים טובים יותר, בריאים יותר ולבטח עם הקלה משמעותית בסימפטומים. הרפואה הסינית מתאימה במדויק לשיפור המצב, מאחר והגישה שלה מטפלת בכל המכלול ולאו דווקא בסימפטום נקודתי.

 

 

שתפו את העמוד בפייסבוק

לפרטים על טיפול בבית או בקליניקה

השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם

  • בדוק התאמתך לטיפול

    לפניך שאלון קצר שנועד להתאים עבורך את הטיפול הנדרש בקליניקה של עמוס זיו. נשמח אם תוכל להקדיש מספר דקות למילויו.

    לאחר מילוי השאלון יישלח אליך מייל עם התשובה ונציג מקליניקת עמוס זיו ייצור עימך קשר טלפוני בתוך יום עסקים אחד.

  • שאלה מספר 1 מתוך 5

    האם אתה מרגיש הלמות לב, דופק מהיר או לא סדיר?

  • שאלה מספר 2 מתוך 5

    האם אתה סובל מקוצר נשימה, קושי בהכנסת אוויר, אי נוחות בחזה?

  • שאלה מספר 3 מתוך 5

    האם אתה מרגיש חרדה או פחד ממצבך הרפואי?

  • שאלה מספר 4 מתוך 5

    האם אתה נוטל תרופות בשל מצבך הבריאותי?

  • שאלה מספר 5 מתוך 5

    האם אתה מרגיש שאיכות חייך נפגעה והאם תרצה לשפרה?

  • לקבלת תשובה מיידית והמלצה להמשך טיפול, אנא מלא את הפרטים:

  • ניצור איתך קשר בהקדם לגבי אפשרויות שיפור מצבך

מחקר חדש: טכנולוגיה לא פולשנית לטיפול ביתי בפרפור פרוזדורים - המרכז הרפואי איכילוב וקופ"ח כללית
מחקר חדש: טכנולוגיה לא פולשנית
לטיפול ביתי בפרפור פרוזדורים –
המרכז הרפואי איכילוב וקופ"ח כללית